Finish On Time – vår vision och mission

Vi vill hjälpa doktorander, postdocs, och andra akademiker att bli klara med sitt akademiska arbete i tid och må bra på vägen. Vi gör detta genom att ge kurser i akademisk produktivitet och förebyggande stresshantering.

Finish On Time har gett kurser vid landets stora universitet såsom Lunds universitet, Stockholms universitet, Uppsala universitet, LTH, KTH, och Luleå Tekniska högskola samt givit workshops vid University of California, Berkeley och för Fulbright stipendiater i Stockholm. Över 1000 doktorander, handledare, professorer och forskare har deltagit i våra konferenser och seminarier. Verktygen bygger på kunskap från University of California, Berkeley, management consulting, och stressforskning. Workshops har även getts till andra yrkesgrupper inom näringslivet, ideella organisationer och fackförbund och spridits internationellt (USA, England, Irland, Norge).


Om våra utbildare

    Åsa Burman

    Åsa Burman

    Åsa Burman är fil. dr. och lektor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet. Hon specialiserar sig på social ontologi i sin forskning, och brinner för pedagogisk utveckling. Hon har tidigare arbetat som managementkonsult på McKinsey & Company och varit Fulbright-stipendiat vid University of California, Berkeley där hon även fick upp ögonen för praktiskt avhandlingsskrivande. Hon är grundare och VD för Finish On Time samt författare till boken: Bli klar i tid och må bra på vägen: Handbok för doktorander (Natur & Kultur 2017).


    Johanna Clausen Ekefjärd

    Johanna Clausen Ekefjärd är leg. psykolog (KBT inriktning) och specialiserad på stress. Förutom sina erfarenheter av att arbeta med doktorander och stresshantering inom ramen för Finish On Time så har hon deltagit i ett stort forskningsprojekt vid Lunds universitet om stress samt arbetat som coach för doktorander vid Alnarps lantbruksuniversitet under fem års tid. Hon har arbetat som psykolog på Previa och vid Lunds universitet, och numera arbetar hon inom allmänpsykiatrin.

    Johanna Clausen Ekefjärd


    Henrik Levinsson

    Henrik Levinsson

    Henrik Levinsson är fil. dr. och lektor i psykologi vid Lunds universitet. Hans forskning berör autonomi och befinner sig i gränslandet mellan psykologi, filosofi och medicin. Henrik har ett genuint intresse för pedagogiskt utvecklingsarbete och 2010 erhöll han pedagogiskt pris för bäste föreläsare och utsågs 2012 till Qualified Teaching Practitioner (QTP) av Pedagogiska akademin vid samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund. Henrik undervisar för närvarande på psykologprogrammet samt har undervisat på doktorandnivå och föreläser även regelbundet utanför akademin.


 


Några fler ord om vår bakgrund

Om jag bara vetat detta när jag började doktorera …

Två gånger har jag sagt meningen – om jag bara vetat detta när jag började doktorera – högt för mig själv.

Första gången var en tidig lördag morgon när 100 förväntansfulla doktorander samlats till ett föredrag om praktiska tekniker för att skriva en avhandling. Efter tre timmar kände jag att min avhandlingsupplevelse radikalt förändrats genom tekniker som 80/20 principen, arbeta intensivt under kortare tid, och ta ledigt på helgerna för återhämtning. Teknikerna gav så stor effekt att jag sökte upp utbildningsledaren för privata sessioner. Det här var vid början av tredje året av mitt avhandlingsarbete och jag hade gärna velat använda teknikerna ännu tidigare…

Den andra gången var när mina projektledare vid managementkonsultfirman lärde mig att fokusera på slutprodukten genom olika tekniker. Tänk om jag redan vid starten av min doktorandtjänst hade gjort just detta…

Erfarenheterna resulterade i det nya konceptet Finish On Time som hjälper doktorander att bli klara med sin avhandling i tid och må bra på vägen.

Vi vill sprida kunskapen om teknikerna till dig och dina doktorandkolleger så att ni istället säger: vad glad jag är att jag fick veta detta just när jag började doktorera!

/Åsa

 


Om krav–kontroll–stöd-modellen

Vad kan jag som psykolog ge doktorander för hjälp? Jag kan ju inget om deras ämnesområde! Tvivlande tankar på sig själv har alla, jag hade definitivt det när jag började som coach för doktorander vid Alnarps Lantbruksuniversitet.

Fem år, och många givande och roliga möten senare, kunde jag konstatera följande: vad jag kunde bidra med inom stresshantering och beteendeförändring var ett viktigt komplement till traditionell handledning och forskargrupper. Mina erfarenheter från möten med doktorander öppnade ett eget intresse för att forska kring stress och stresshantering vilket jag sedan fortsatte med.

För att en arbetssituation ska vara intressant men ändå rimlig i sitt omfång behövs det en bra balans mellan krav, kontroll och stöd. Många doktoranders arbetssituation präglas tyvärr av för stora eller otydliga krav, liten kontroll och bristande stöd, vilket är en grogrund för stress. I Finish On Time hjälper vi dig med hur du kan arbeta aktivt med just krav-kontroll-stöd och därmed påverka din arbetssituation i positiv riktning. Vi arbetar både med beteendeförändring och förändring av tankar så att du mår bra under avhandlingsskrivandet!

/Johanna